Ίσως καμία εταιρεία δεν κατάφερε αυτό που κατόρθωσε η Google.
Έγινε τόσο γνωστή και τόσο πολύτιμη, ως εργαλείο, ώστε να φτάσει να γίνει το όνομά της ένας κοινώς αποδεκτός όρος: “γκούγκλαρέ το”. Αυτή η φράση είναι πλέον συνώνυμη με την έννοια της έρευνας στο διαδίκτυο και την εύρεση της επιθυμητής πληροφορίας. Χρησιμοποιείται ως μηχανή, παγκοσμίως, από τον απλό οικιακό υπολογιστή μας, έως εκείνους στα ερευνητικά, επαγγελματικά και ακαδημαϊκά περιβάλλοντα.
Σήμερα η Google διαχειρίζεται σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας της GlobalStats το 91,8 % των παγκόσμιων αιτήσεων διαδικτυακής αναζήτησης, αφήνοντας πολύ πίσω της τους ανταγωνιστές της, Bing (Microsoft), Yahoo!, Yandex και Baidu.
Ακόμα και στην Ελλάδα η εταιρεία χρησιμοποιείται από το 98,5% των ηλεκτρονικών συσκευών, με την Bing να αντιπροσωπεύει μόλις το 0,93 %.
Η ιστορία του Google ξεκινάει το 1995 στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ στην Αμερική από δυο φοιτητές, τον Larry Page που επρόκειτο να σπουδάσει εκεί και τον Sergey Brin που φοιτούσε ήδη στο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Από το 1997 όταν και ιδρύθηκε η Google search από τους δυο φοιτητές, η εταιρεία κυριαρχεί στην αγορά των μηχανών αναζήτησης.
Με την μητρική της εταιρεία, Alphabet, να αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαδικτύου παγκοσμίως από το 2022, με κεφαλαιοποίηση 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, η Google σημειώνει επίσης υψηλά έσοδα με το 2022 να πετυχαίνει κέρδος 279,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, αν και η Google είναι η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη μηχανή αναζήτησης παγκοσμίως, σε ορισμένες χώρες, σύμφωνα με τα διαγράμματα της Statista, οι υπόλοιπες μηχανές αναζήτησης προηγούνται ή την ανταγωνίζονται σε κάποιο βαθμό.
Σε άλλες χώρες, όπως η Ιαπωνία και το Μεξικό, οι άνθρωποι τείνουν να χρησιμοποιούν συνδυαστικά το Yahoo! μαζί με το Google. Σύμφωνα με την Statista, το πρώτο τρίμηνο του 2022 σχεδόν το 56% των ερωτηθέντων στην Ιαπωνία δήλωσε ότι είχε χρησιμοποιήσει το Yahoo! τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες. Το ίδιο έτος, πάνω από το 27% των χρηστών στο Μεξικό δήλωσαν ότι χρησιμοποίησαν την ίδια μηχανή αναζήτησης.
H Bing αποτελεί την βασική μηχανή αναζήτησης που κοντράρει σε ένα βαθμό την Google παγκοσμίως. Ανήκει στην Microsoft και ήταν η δεύτερη πιο δημοφιλής μηχανή αναζήτησης στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά τη Google για το 2023. Ωστόσο, αν και η Microsoft κατάφερε να πάρει το προβάδισμα έναντι της Google όταν λάνσαρε το νέο Bing, το οποίο διαθέτει τη δική του εμπειρία δημιουργικής αναζήτησης που τροφοδοτείται από το GPT-4, τα δεδομένα δείχνουν ότι η εταιρεία δεν έχει καταφέρει να κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς από το 7,14 % που έχει.
Το ποσοστό αυτό, εκτός από αρκετά χαμηλό αποκτήθηκε και πολύ αργά, καθώς η Bing χρειάστηκε τουλάχιστον 8 χρόνια για να αυξήσει το μερίδιό της στην αγορά από 4,53% σε 7,14%. Ωστόσο, η μηχανή αναζήτησης της Microsoft ξεπέρασε το ορόσημο των 100 εκατομμυρίων καθημερινά ενεργών χρηστών, μόλις λίγες εβδομάδες αφότου η εταιρεία ξεκίνησε τη λειτουργία Bing Chat με τεχνητή νοημοσύνη. Το Bing αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, αλλά φαίνεται ότι η νέα λειτουργία Bing Chat βοηθά τη Microsoft να αυξήσει τη χρήση του σε άτομα που δεν έχουν αγγίξει ποτέ πριν το Bing. Με τη Google να έχει περισσότερους από 1 δισεκατομμύριο καθημερινούς ενεργούς χρήστες, τα 100 εκατομμύρια της Microsoft θέτουν μια νέα αισιόδοξη προοπτική, καθώς το Bing επιδιώκει να κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Γιατί η Google είναι τόσο δημοφιλής;
Γκούγκλαρέ το! Είναι μια οικεία φράση που όλοι χρησιμοποιούμε προτρέποντας κάποιον να ψάξει κάτι στο διαδίκτυο, γεγονός που έχει μετατρέψει την Google ως μια ταυτόσημη έννοια με την online έρευνα. Μέχρι σήμερα, με την Google να έχει μερίδιο αγοράς πάνω από 93%, οι άνθρωποι αναρωτιούνται: γιατί η Google είναι η καλύτερη μηχανή αναζήτησης;
Ένα μεγάλο ποσοστό της δημοτικότητας της Google προήλθε από τη δημιουργία πολύπλοκων αλγορίθμων που βελτιώνουν τη διαδικασία αναζήτησης για τον χρήστη. Η Google μάλιστα, έχει αναφέρει ότι ο αλγόριθμός της αλλάζει εκατοντάδες φορές το χρόνο, καθιστώντας τα αποτελέσματά της πιο έγκαιρα και ακριβή από οποιαδήποτε άλλη μηχανή αναζήτησης. Επιπλέον, η Google χρησιμοποιεί περισσότερους από 200 παράγοντες κατάταξης όταν καθορίζει ποια αποτελέσματα θα εμφανίσει σε έναν χρήστη και με ποια σειρά, διασφαλίζοντας έτσι ότι οι άνθρωποι λαμβάνουν τις πληροφορίες που χρειάζονται άμεσα, αντί να χρειάζεται να περιηγηθούν σε πολλές διαφορετικές σελίδες με αποτελέσματα αναζήτησης. Σημασία για την ίδια, δεν έχει μόνο η παροχή μεγάλου αριθμού αποτελεσμάτων, αλλά η παροχή των πιο συναφών πληροφοριών.
Παρόλο που η Google έχει κατακτήσει με επιτυχία πολλά μοναδικά χαρακτηριστικά για να κάνει τη μηχανή αναζήτησής της την πιο δημοφιλή, δεν έχει ξεχάσει τα βασικά: ταχύτητα, σημασία και απλότητα.